Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia

Yleistä keskustelua harrastuksesta
Pisepise
Legendaarinen!

Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Ezekyle kirjoitti: La 21.06.2025 17:33 Eka kitti tilattu ja teen tästä vielä tarkemman oman topicin missä saa seurata projektia ja miten se luonnistuu ensikertalaiselta.

Ensi alkuun jotta saa aloitella projektia heti kun paketti saapuu on maalit. Kokemusta on varmaan kymmenen vuotta figujen maalailua ja kasausta joten maalaus sikäli on tuttua.

Maaleista toki sen verran kyselisin kokeneemmilta että pohjamaalin ja päävärin lisäksi, tavataanko näihin laittaa mtn lakkoja / suojakerroksia? Miten yleensä toteutatte ruoste efektin? (ruskea pohja maalia ja esim hioa pois pinta väriä jälkikäteen?).

Valojen lenssit näemmä kirkkaat paketissa, mitä noihin tavataan käyttää jotta saa oransasit/ Punaiset vilkku ja jarruvalot mutta niin että on läpinäkyvää?
Jotkut lakkaa, minä en aina lakkaa. Ilmeisesti jonkunlaista patinaa haetaan maalipintaan. Ehkä vaaleisiin väreihin harmaa primeri, ja tummempiin punainen primeri, ei varmaan ole väliä. Maalaus vaiheessa kannattaa ehkä tietää minne ruoste tulee. Minä olen maalannut pohjalle ruosteen väriä. Sitten laitellut joko suolakiteitä tai ruostejauhoa haluttuihin kohtiin ja sitten päälle maalaus. Maalin kuivumisen jälkeen rapsutellaan maalipinta rikki ruoste/suola kohdista ja alla on ruosteen värinen maali. Tekniikka on salt chipping.

Sitten on tamiyan pienoismalli ruostekittejä, myös muilta valmistajilta. Säistämiseen on hyviä esim citadelin Nuln oil ja joku earth sävy millä saa patinaa maalipintaan kivasti.

Oman punaisen Jeep Cherokeen aikanaan mastonin spraylla maalailin, niin sen maalin kuivuttua harjasin kovalla harvalla maalipinnan mataksi/auringon polttamaksi.

Säistämisessä monesti eka kerta menee överiksi, ei malta lopettaa ajoissa. Kannattaa katsoa mallia ja etsiä sitä suuntaa esimerkkien avulla mitä haluaa.

Itse olen kirkaita laseja maalannut permanent tusseilla punaisella ja oransseilla. Ja monesti myös valkoisen ledinkin maalannut niin läpi hohkaa valo kuitenkin punertavana. Tamiyalla ja Revelillä taitaa olla myös lampun lasi maaleja mitkä hohkaa läpi.
Ezekyle
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Ezekyle »

Kiitos, varsinkin nimet joillekkin tekniikoille auttaa esim semmoisten youtube videoien löytämisen.

Citadelin Nuln oileja ja vastaavia ruskeita on kaappi täynnä kun figuharrastuksestakin on vielä jotani jäljellä sillä ajattelin hieman laittaa korin syvänteitä tummemiksi.

Tuo Satl chipping pitää katsoa, ja lasi maaleilla hain nimenomaan noita jotain Tamiyn kaltasiai nähny jollain videolla mutta en tiennyt mitä olivat kun ei etiketti näkynyt, kiva tietää että tussikin toimii, kokeilen sitä todn ekana kun ei tiedä paljonko lasimaaleille käyttöä, tussia voi käyttää moneen muuhunki.

Ensi viikon lopulla saanee sakemannit auton ovelle asti niin sitten pääsee kasailemaan, laitan samalla oman topicin tuolle projektille pystyyn. Niin ehkä joku muu ensikertalainen uskaltautuu kokeilemaan kittejä.
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Itse olen käyttänyt, nyt muutaman tovin Vallejon Air maaleja. JA Vallejon eri värisiä primereitä. Ja olen omat autot lakannut, kun olen ne mielestäni saanuty valmiiksi säestettyä. Lakkoina olen käyttänyt vallejon polyurethane lakkoja, mutta paremmin pysyvän lakan saa Tamiyan spray lakoilla. ja omissa olen käyttänyt matta tai satin lakkoja.
Valoihin olen käyttänyt Tamiyan clear maaleja, mutta varmasti onnistuu myös permanent tussillakin.
Ezekyle
Nyyppä

Tehdäänpäs vielä uutta kyselyä, muistaakseeni aikanaan otin puheeksi Discordin, mutta ei tainnut ainaskaan silloin olla kovin suurta intoa ainaskaan monella.

Mulla on valmis pohja jota olen jo aiemmin työstänyt. Onko täällä muita kiinnostuneita käyttämään Discordia jos laitan kanavan julkiseksi. Olisi kiva muokata ja tehdä sitä käyttäjien toivomaan suuntaan ja rakentaa sen mukaan joten admineita voisin jakaa kiinnostuneille jotka voi muokata ja lisätä alue aiheita / kanavia yms.

Tarkoitus ei ole korvata tätä Foorumia missä paljon vanhaa hyvää topiccia mitä löytyy googlella ja oppii. Discord on kenties Facebookista parannettu versio missä eritetyt keskustelu eri kanaviin jotta eivät kaikki uppoa uusimpien päivityksien alle ja toimii enemmän keskustelui alustana kun foorumin kaltaisena pitkäaiakisena keskutelulogina.

Ymmärrän myös että kaikki ei halua joka platformia käyttää, eikä pakko ole kuhn on jo facebook ja tämä foorumi, lähinnä näkisin että sen kautta voitaisi lisätä lajin näkyvyyttä ja parhaimmassa tapauksessa saada uusia kiinnostuneita harrastuksen piiriin. Sillä taas oli facessa kysellyä vastaavasa ryhmästä discordin puolelle.

Discordiahan on nykyään erittäin hyvänä mobiili versiona nille jotka mieltää sen ennen aikaiseen pelkkä PC versio.

Heittäkää mielipiteitä? Oma näkemys tosiaan että harrastus voi vaan voittaa, eikä tämä keltään olis millään tavalla pois.
deliriousRuis
Juniori

Viesti Kirjoittaja deliriousRuis »

Kyl mul ainaki discordi o aktiivi käytössä ja voisi sielläki jutella crawlingista😁
Bambi2021
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Bambi2021 »

Mikä toi on? Ikinä kuullutkaan…
Ezekyle
Nyyppä

Se on keskustelu aluista joka lähtri aikanaan PC pelaajien suosioon kun sait kaveriporukan samaan piiriin ja näki kuka online ja sait vaan suoriltaan hypää ns voice channel kanavaan ja siellä sai livenä jutella pelikaverien kaa ku pelaili.

Sitten se on kehittynyt ja muuttanut muotoaan että tuli teksikanavat enemmän suosioon ja nyt ovat rinnakkain ääni ja teksti kanavat. Toimii vähän kuten tämän foorumin chatti mutta voit kategorisoida niin että samas huonees on esim 10 eri chattia, eri osaalueeille kuten tapahtumat, yleinen keskustelu, sähköt ja akut jne, niin ei ole kaikki sekaisin samassa sopassa. Chatti tuolla ei ns nollaannu voit scrollaa taakse vaikka 2 vuotta.

Tällä saadaan live keskustelua mutta organisoidusti ettei kaikki chatti ole sekasin. samalla voi laittaa tapahtumia yms tiedotteita kaikille. Eli lyhyesti Facebook missä ei katoa kaikki aiheet toisten alle.

Alla kuva esimerkki tuosta mitä olen luonnostanut ja toinen esimerkki ns kansainvälisen RC kanavasta missä on keskustelua ennestään ja oikealla näkyy jäsenet jotka online ja offline jne.

Tuolla platformilla on todella paljo kyättäjiä nykyään ihan joka tarkoitukseen.

Edit:
Kuvat ovat PC version screenshotteja, mobiili sitten vähän "käytännöllisemmän/yksinkertaisemman" näköinen.
Liitteet
Discord RC esimerkki.jpg
Discord RC esimerkki.jpg (280.95 KiB) Katsottu 1171 kertaa
Discord Luonnos.jpg
Discord Luonnos.jpg (111.29 KiB) Katsottu 1171 kertaa
MrHuman
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Mihin ketjuun tämän nyt laittaisi, Porvoossa pyörii yllättävän monta vanhaa Land Roveria ja uutta isoa Raptoria jne. Nyt tuli uusi tuttavuus vastaan. Pirun syvä ja iso murina kuului konehuoneesta, mikä lie Especial versio taisi olla.

Tuollaisen kovakorin voisi suora akseli Phoenixin hankkia. Löytyyköhän?
PXL_20250702_085859916~4.jpg
Tinker King
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinker King »

Löytyy Boom Racingilta kittinä ja Pertsaxilta sama käytettynä 😉
Liitteet
IMG_0371.jpeg
MrHuman
Vanhempi jäsen

Ai se on ihan toi, muistin sen olevan pidempi. Oli saakeli kiva mörinä myös moottorista. Ja korin saa hankittua erikseenkin, mutta taitaa olla puoli mahdottomuus laittaa se fiksusti Phoenixin.
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Joo, ei onnistu pheoniksiin, ilman runkoaisojen radikaalia lyhentämistä. Eikä oikein muutenkaan istu tuollainen kori siihen VFD vaihteiston vuoksi.
Ei muuta kun ostohousut jalkaan ja ostat minulta auton pois. Hierotaan siihen kesähinta, otetaan huomioon mahdolliset "pajatyöt" huomioon ;-)

109 korissa olisi akseliväli mahdollisesti saavutettavissa. Mutta VP akselit on taas tuohon koriin, suhteettoman leveät, eli renkaat tulisi korin ulkopuolelle.
MrHuman
Vanhempi jäsen

Pertsax kirjoitti: To 03.07.2025 11:07 Joo, ei onnistu pheoniksiin, ilman runkoaisojen radikaalia lyhentämistä. Eikä oikein muutenkaan istu tuollainen kori siihen VFD vaihteiston vuoksi.
Ei muuta kun ostohousut jalkaan ja ostat minulta auton pois. Hierotaan siihen kesähinta, otetaan huomioon mahdolliset "pajatyöt" huomioon ;-)

109 korissa olisi akseliväli mahdollisesti saavutettavissa. Mutta VP akselit on taas tuohon koriin, suhteettoman leveät, eli renkaat tulisi korin ulkopuolelle.
Ai saakeli :D

Ei mahdu enempää autoja mulle >:D
Vastaa Viestiin