Jotkut lakkaa, minä en aina lakkaa. Ilmeisesti jonkunlaista patinaa haetaan maalipintaan. Ehkä vaaleisiin väreihin harmaa primeri, ja tummempiin punainen primeri, ei varmaan ole väliä. Maalaus vaiheessa kannattaa ehkä tietää minne ruoste tulee. Minä olen maalannut pohjalle ruosteen väriä. Sitten laitellut joko suolakiteitä tai ruostejauhoa haluttuihin kohtiin ja sitten päälle maalaus. Maalin kuivumisen jälkeen rapsutellaan maalipinta rikki ruoste/suola kohdista ja alla on ruosteen värinen maali. Tekniikka on salt chipping.Ezekyle kirjoitti: La 21.06.2025 17:33 Eka kitti tilattu ja teen tästä vielä tarkemman oman topicin missä saa seurata projektia ja miten se luonnistuu ensikertalaiselta.
Ensi alkuun jotta saa aloitella projektia heti kun paketti saapuu on maalit. Kokemusta on varmaan kymmenen vuotta figujen maalailua ja kasausta joten maalaus sikäli on tuttua.
Maaleista toki sen verran kyselisin kokeneemmilta että pohjamaalin ja päävärin lisäksi, tavataanko näihin laittaa mtn lakkoja / suojakerroksia? Miten yleensä toteutatte ruoste efektin? (ruskea pohja maalia ja esim hioa pois pinta väriä jälkikäteen?).
Valojen lenssit näemmä kirkkaat paketissa, mitä noihin tavataan käyttää jotta saa oransasit/ Punaiset vilkku ja jarruvalot mutta niin että on läpinäkyvää?
Sitten on tamiyan pienoismalli ruostekittejä, myös muilta valmistajilta. Säistämiseen on hyviä esim citadelin Nuln oil ja joku earth sävy millä saa patinaa maalipintaan kivasti.
Oman punaisen Jeep Cherokeen aikanaan mastonin spraylla maalailin, niin sen maalin kuivuttua harjasin kovalla harvalla maalipinnan mataksi/auringon polttamaksi.
Säistämisessä monesti eka kerta menee överiksi, ei malta lopettaa ajoissa. Kannattaa katsoa mallia ja etsiä sitä suuntaa esimerkkien avulla mitä haluaa.
Itse olen kirkaita laseja maalannut permanent tusseilla punaisella ja oransseilla. Ja monesti myös valkoisen ledinkin maalannut niin läpi hohkaa valo kuitenkin punertavana. Tamiyalla ja Revelillä taitaa olla myös lampun lasi maaleja mitkä hohkaa läpi.